Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
25. října 2022 v 21:12
Čas čtení 1:38
Kuni Nguyenová

Jen 14 procent Čechů investuje do kryptoměn. Mají k nim předsudky, ale stávají se oběťmi paradoxu

Jen 14 procent Čechů investuje do kryptoměn. Mají k nim předsudky, ale stávají se oběťmi paradoxu
Zdroj: Getty Images/Dan Kitwood
EKONOMIKA A FINANCE EKONOMIKA KRYPTOMĚNY
Uložit Uložené

Podle výzkumu společnosti Coinmate mají Češi vůči digitálním měnám stále předsudky a nedostatečně se v tomto odvětví vzdělávají.

Přestože třetina české internetové populace investuje, kryptoměny nakupuje jen 14 procent. Vyplývá to z průzkumu trhu agentury Behavio a burzy Coinmate, který má Refresher k dispozici.

Výsledky ukazují, že Češi mají vůči internetovým měnám stále předsudky a nedostatečně se v tomto odvětví vzdělávají. „Česká populace je totiž k obchodování s kryptoměnami stále skeptická a spojuje si je spíše s rychlým zbohatnutím či proděláním. Lidé nevěří, že by v nich mohli shromažďovat finance jako prevenci proti inflaci nebo spořit na spokojený život v důchodu. Zároveň se obávají negativních predikcí ohledně budoucího zhodnocení kapitálu. Tyto předsudky ovšem podle nás i podle dat, která vidíme v průzkumu, pramení z nedostatečné informovanosti,“ říká zakladatel a CEO Coinmate Roman Valihrach.

Čechům chybí vzdělání o kryptoměnách

Podle průzkumu se necelá třetina investujících Čechů nedokáže orientovat na trhu s kryptoměnami natolik, aby se nemuseli bát, že je nakoupí v nevhodnou dobu. Aktiva chtějí pořídit za výhodnou cenu, přitom ale fungování trhů příliš nerozumí. Podle Coinmate se tak stávají „oběťmi paradoxu“: 82 procent respondentů čeká na vhodnou příležitost, ale jen čtvrtina dění na trhu monitoruje.

Problematická je pak i nedostatečná ochota lidí věnovat se studiu kryptoměn. Často se tak nechávají nachytat u neověřených projektů a následnému hazardování se svými financemi. „Investoři často nabývají dojmu, že nakoupí výhodně bitcoin nebo další kryptoměny bez aktivního sledování trhu. Jsou náchylní přiklánět se k fámám pramenícím z neodborného pohledu na věc,“ říká František Vinopal, který je v Coinmate vedoucím týmu pro analýzu rizik.

Nechají si radit od influencerů, dochází tak k podvodům

Velkou roli v tom podle něj mohou hrát sociální sítě a influenceři, kteří propagují jednotlivé projekty založené na placené spolupráci, nikoli na reálných doporučeních. „Investoři pak mají tendenci činit unáhlená rozhodnutí a své finance směřovat do nevhodných projektů,“ dodává Vinopal.

Právě vzdělávání v kryptoměnách by i podle investiční platformy Portu pomohlo tomuto specifickému odvětví porozumět a předejít tak finančním ztrátám nebo podvodům. „Úplně nejhorší věc na trhu – a u mladých lidí extrémně – je, že ‚já dostal tip a ono to šlo o 100 procent nahoru‘. To je obecně problém kryptoměnové komunity. Všichni vidí jen zisky a stoprocentní nárůst, ale nikdo už nevidí stoprocentní propad, který může přijít,“ řekl v rozhovoru pro Refresher Radim Krejčí, zakladatel investiční platformy Portu.

O jednom z největších kryptoměnových podvodů vůbec si v Refresheru též můžeš přečíst. Jde o příběh Ruji Ignatové, která vsadila na Ponziho schéma a svojí kryptoměnou OneCoin připravila investory o 100 miliard korun. Dozvíš se také, jak se z nejznámějšího krypto podvodu poučit.

Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více