Podle výzkumu společnosti Coinmate mají Češi vůči digitálním měnám stále předsudky a nedostatečně se v tomto odvětví vzdělávají.
Přestože třetina české internetové populace investuje, kryptoměny nakupuje jen 14 procent. Vyplývá to z průzkumu trhu agentury Behavio a burzy Coinmate, který má Refresher k dispozici.
Výsledky ukazují, že Češi mají vůči internetovým měnám stále předsudky a nedostatečně se v tomto odvětví vzdělávají. „Česká populace je totiž k obchodování s kryptoměnami stále skeptická a spojuje si je spíše s rychlým zbohatnutím či proděláním. Lidé nevěří, že by v nich mohli shromažďovat finance jako prevenci proti inflaci nebo spořit na spokojený život v důchodu. Zároveň se obávají negativních predikcí ohledně budoucího zhodnocení kapitálu. Tyto předsudky ovšem podle nás i podle dat, která vidíme v průzkumu, pramení z nedostatečné informovanosti,“ říká zakladatel a CEO Coinmate Roman Valihrach.
Čechům chybí vzdělání o kryptoměnách
Podle průzkumu se necelá třetina investujících Čechů nedokáže orientovat na trhu s kryptoměnami natolik, aby se nemuseli bát, že je nakoupí v nevhodnou dobu. Aktiva chtějí pořídit za výhodnou cenu, přitom ale fungování trhů příliš nerozumí. Podle Coinmate se tak stávají „oběťmi paradoxu“: 82 procent respondentů čeká na vhodnou příležitost, ale jen čtvrtina dění na trhu monitoruje.
Problematická je pak i nedostatečná ochota lidí věnovat se studiu kryptoměn. Často se tak nechávají nachytat u neověřených projektů a následnému hazardování se svými financemi. „Investoři často nabývají dojmu, že nakoupí výhodně bitcoin nebo další kryptoměny bez aktivního sledování trhu. Jsou náchylní přiklánět se k fámám pramenícím z neodborného pohledu na věc,“ říká František Vinopal, který je v Coinmate vedoucím týmu pro analýzu rizik.
Nechají si radit od influencerů, dochází tak k podvodům
Velkou roli v tom podle něj mohou hrát sociální sítě a influenceři, kteří propagují jednotlivé projekty založené na placené spolupráci, nikoli na reálných doporučeních. „Investoři pak mají tendenci činit unáhlená rozhodnutí a své finance směřovat do nevhodných projektů,“ dodává Vinopal.
Právě vzdělávání v kryptoměnách by i podle investiční platformy Portu pomohlo tomuto specifickému odvětví porozumět a předejít tak finančním ztrátám nebo podvodům. „Úplně nejhorší věc na trhu – a u mladých lidí extrémně – je, že ‚já dostal tip a ono to šlo o 100 procent nahoru‘. To je obecně problém kryptoměnové komunity. Všichni vidí jen zisky a stoprocentní nárůst, ale nikdo už nevidí stoprocentní propad, který může přijít,“ řekl v rozhovoru pro Refresher Radim Krejčí, zakladatel investiční platformy Portu.
O jednom z největších kryptoměnových podvodů vůbec si v Refresheru též můžeš přečíst. Jde o příběh Ruji Ignatové, která vsadila na Ponziho schéma a svojí kryptoměnou OneCoin připravila investory o 100 miliard korun. Dozvíš se také, jak se z nejznámějšího krypto podvodu poučit.