Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vyskytla se chyba
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Zdroj: Revo Foods
Pokračuj na obsah po vyplnění dotazníku
S „rybou pro vegany“ od značky Revo Foods, která je aktuálně k dostání i v českých obchodech, jsme se poprvé setkali na byznysové konferenci „Plant-Powered Perspectives“ od projektu Rostlinně (o konferenci je i reportáž), kde ji servírovali ve variantě poke bowl.
Potravina oranžového zbarvení se dala na první dobrou splést s proužkem mrkve, výrazná vůně připomínající rybinu ale napověděla, že se jedná o „ten“ produkt. Chuť byla specifická, ale zároveň velmi podobná tomu, co už z běžné konzumace dobře známe. Připomíná uzeného lososa. A popravdě, se zavřenýma očima by asi ani tvoje chuťové buňky rozdíl nepoznaly.
Rostlinný “losos” v 3D tiskárně z Revo (ten oranžový “pruh”) Chuťově skutečně připomíná uzeného lososa. pic.twitter.com/zGIaHelfhV
S nápadem veganské alternativy, která nejen chuťově, ale i svou strukturou a vzhledem napodobuje svůj rybí protějšek, přišel Robin Simsa, zakladatel rakouského startupu Revo Foods. „Viděl jsem, kolik lidí a firem rozjíždí alternativy k masu, a napadlo mě, že ryby jsou dírou na trhu. Nikdo to tehdy nedělal,“ popisuje pro Refresher své začátky.
Na ekonomické podstránce Refresheru Disrupter ti otevíráme dveře do zajímavých firem. Naši práci můžeš podpořit tak, že se přidáš do klubu Refresher+. Získáš přístup ke všem exkluzivním článkům a další výhody.
Od výroby v kuchyni po 3D tiskárnu
První rostlinné „ryby“ zkoušel Simsa vyrábět před dvěma lety u sebe v kuchyni, a jak říká, šel cestou pokus omyl. Při vývoji veganské náhražky aplikoval své znalosti, které nabyl během studií biotechnologie a potravinové technologie na Gothenburgské univerzitě a Tuftsově univerzitě (v Massachusetts). Nejtěžší pro něj bylo najít složení, které by chuť rybiny skutečně napodobilo. Na to ale potřeboval vyvinout novou technologii.
„Většina firem používá k výrobě ‚rybích‘ produktů stávající postupy a suroviny, například rozmixovanou sóju. Touto cestou jsem jít ale nechtěl. Chtěl jsem vytvořit něco úplně jiného, a dosáhnout tak další úrovně kvality. Uvědomil jsem si, že k tomu potřebuji novou technologii,“ říká Simsa.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak funguje technologie 3D tisku nejen v potravinářství, ale třeba i ve stavebnictví.
Proč si Simsa myslí, že rostlinný „losos“ je mnohdy i nutričně výhodnější než běžné ryby.
Kde všude můžeš ochutnat „lososa“ z 3D tisku.
Kolik peněz dostal Simsa od investorů a na co je použil.
Kdy si podle zakladatele Revo Foods budeme moci tisknout jídlo doma.
Které jiné společnosti experimentují s jídlem z 3D tiskárny.
Které potraviny se již 3D tiskem vyrábí a které mohou následovat.
Suroviny se smíchají s vodou a vytisknou po vrstvách
Po dvou letech výzkumu ve spolupráci s vědeckým týmem, který čítá přes 20 lidí, přišel na recept z hrachové bílkoviny, výtažků z řas, červené řepy, rostlinných vláken, rostlinných olejů, citrusových vláken a dalších přísad. Ty se ve formě prášku nejprve smíchají s vodou, suroviny tím vytvoří jakousi pastu, která se následně dá do tisku.
3D tiskárny umí vytisknout hotového „lososa“ za šest minut, díky optimalizaci se ale čas může zkrátit až o minutu či dvě. V příštím roce si zakladatel Revo slibuje, že bude tisknout až tunu „lososa“ za hodinu. „Zatím tiskneme jen dvourozměrně, jsou to plátky uzeného lososa,“ upřesňuje Simsa.
Mimochodem, technologie 3D tisku je proces, kdy se vytváří trojrozměrné objekty z digitálního souboru. To znamená, že objekt vzniká pokládáním vrstev materiálu na sebe. Většinou se používá na výrobu produktů z plastu nebo z betonu. Podobně před dvěma lety vznikl v Českých Budějovicích Prvok, což je první plovoucí 3D tištěný dům na světě.
V poslední době se ale posouvá i do potravinářské výroby. Nejběžnějším způsobem, jak 3D tisku dosáhnout, je použití potravinářských injekčních stříkaček, aby tiskový materiál správně držel. Smíchaná hmota, která je připravená na tisk, se pak nanáší po vrstvách.
Výhodou je dopad na ekologii i nutriční hodnoty
Spoluzakladatel Revo Foods s rostlinnou alternativou lososa vyzdvihuje zejména zdravotní výhody. S vysokým obsahem bílkovin, omega-3 mastných kyselin a B12 se jeho produkty mohou podle jeho slov s běžnými rybami výživově rovnat, ne-li je předčit. „Neobsahují těžké kovy, mikroplasty ani antibiotika. Lékaři často doporučují těhotným ženám, aby kvůli toxinům nejedly syrové ryby. Naše výrobky tedy mohou jíst i těhotné ženy nebo lidé, kteří mají alergii na mořské plody,“ popisuje Simsa.
S „rybou“ z rostlin zároveň Revo Foods pomáhá snižovat zátěž životního prostředí. Posláním společnosti je nakonec zastavit nadměrný rybolov, ničení oceánů a toxické odpadní materiály, jako jsou rtuť a polychlorované bifenyly v mořských plodech. „V Revo Foods máme jasnou vizi: Nadměrný rybolov je minulostí,“ říká Simsa přesvědčeně.
Další výhody vidí i v tom, že takováto „ryba“ má mnohem delší trvanlivost. Malé balení vydrží domácnostem v lednici až šest týdnů, velké balení pro hotely a restaurace se dá zamrazit až na jeden rok.
Vytisknutý losos se prodává po Evropě
Výrobky značky Revo Foods se na své domácí půdě – tedy v Rakousku – začaly prodávat loni. Firma aktuálně působí ve 20 zemích Evropy včetně Česka. V Česku od letošního roku seženeš od Revo Foods uzeného „lososa“, ale i lososové a tuňákové pomazánky v on-line supermarketech Rohlik.cz a Kosik.cz. Příští rok chce Simsa dostat do obchodů také první lososové filety z rostlin.
Rybí náhražky mají úspěch zejména v Rakousku nebo v Německu. „Německy mluvící země jsou našim hlavním trhem, byla by tedy škoda, kdybychom tam neuspěli,“ směje se Simsa. „Jinak velmi dobrými trhy jsou pro nás Španělsko a Itálie. A také Velká Británie je stále lepší a lepší,“ říká šéf Revo Foods a dodává, že v hledáčku jsou i další země.
Expanzi firma rozjela díky penězům od investorů, kteří do společnosti vložili čtyři miliony eur (v přepočtu 97 milionů korun). „Investoři pochází z Rakouska, Německa, Nizozemska, Dánska, ale i jiných zemí,“ vypočítává zakladatel vídeňského startupu.
Nejen firma Revo Foods. V patách jsou jí i jiné značky
Revo Foods patří mezi jedny z prvních společností, které se zabývají potravinářskými technologiemi. V patách jí je izraelský starup Plantish, který začátkem tohoto roku představil svůj vlastní prototyp lososa vyrobeného v celku technologií 3D tisku. Podobně jako Revo Foods chce též Plantish svými rostlinnými výrobky ve všech směrech, včetně struktury a nutričních hodnot, napodobit ryby. Nedávno společnost od investorů získala dva miliony dolarů (v přepočtu 49 milionů korun) na rozšíření produkce.
„Chceme zachránit oceány a odstranit potřebu konzumovat mořské živočichy tím, že budeme poskytovat udržitelnější, výživnější a chutnější rybí varianty,“ uvedl Ofek Ron, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Plantish. „Naší vizí je být přední světovou značkou mořských plodů, aniž bychom zranili jedinou rybu,“ dodal.
3D tiskem potravin se zabývá také izraelská společnost Redefine Meat. Ta letos představila velkokapacitní tiskárnu pro výrobu různých druhů rostlinného „masa“. Před samotným tiskem si lze vybrat typ steaku s požadovanou křehkostí, mramorováním a množstvím tuku. Ve stroji se pak steak vrstvu po vrstvě vytiskne.
Doma si můžeme jídlo vytisknout za 10–15 let, odhaduje Simsa
Trh s rostlinnými alternativy „masa“ v posledních letech roste a jeho hodnota v globálním měřítku je do roku 2030 vyčíslena na 24,8 miliardy dolarů (606 miliard korun). Podle odhadů Reportlinker se očekává, že v následujících sedmi letech bude toto odvětví stoupat o 19,3 procenta ročně.
Byznys s veganskými náhražky je ale v současné době spíše rizikovou záležitostí. Příkladem je přední výrobce masových náhražek do burgerů Beyond Meat, který na ekonomické nesnáze a vlivy vysoké inflace narazil. Jeho akcie za poslední rok klesly až o 90 procent. Firma navíc zveřejnila neuspokojivé finanční výsledky, snížila svůj roční cíl tržeb a propustila řadu svých zaměstnanců.
Simsa ze startupu Revo Foods se však domnívá, že potenciál masových náhražek není ani zdaleka naplněn. Naopak firmy podle něj potřebují více vsadit na originalitu. Právě segment rostlinných „ryb“ je podle něj velmi mladý a stále v něm nefiguruje mnoho společností. „Věřím také v ‚sýry‘ a v regionální produkty typu ‚guláš‘,“ vyjmenovává Simsa.
A kdy si i my, běžní lidé, budeme moci své jídlo sami vytisknout? Podle Simsy to bude nějakou dobu trvat, ale odhaduje za 10–15 let. „Věřím, že jednou budou mít domácnosti svou 3D tiskárnu. Máma klikne na tohle, táta a dcera na tohle. Do tiskárny vložíte prázdný talíř a z tiskárny vyndáte plný talíř s teplým jídlem. Stejně jako ohřátí v mikrovlnce může tisk jídla trvat třeba pět minut. Nicméně před sebou máme ještě dlouhou cestu,“ uzavírá Simsa.
V minisérii 5 veganských receptů na oblíbená jídla bez živočišných produktů jsme dali dohromady recepty, jež našly způsob, jak zachovat charakter populárních pokrmů, když vynecháš živočišnou složku. Dokážeme ti, že nejen pho, ale i cheesecake nebo rybí omáčka, jejichž chuť se obvykle váže k masu, vejci či dalším živočišným produktům, se dají chutně a zdravě vytvořit i bez nich.
Upozornit na chybu
- pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.