Ceny v základním kilometrickém ceníku Českých drah pro vnitrostátní přepravu se zvýší v průměru o 15 procent. U některých speciálních jízdenek stoupne cena i výrazněji.
České jízdenky na železnici zdraží od 11. prosince o 15 procent. Zdražení chystá státní dopravce České dráhy u kilometrických tarifů, ale i ministerstvo dopravy pro systém jednotného tarifu (SJT) One Ticket. Oznámil to mluvčí drah i ministerstva. U některých speciálních jízdenek stoupne cena i výrazněji. Třeba Jízdenka na léto od Českých drah ve variantách na jeden až dva týdny podraží zhruba o polovinu.
„Dojde ke změně cen v tarifu SJT, který platí u všech spojů vedených v závazku veřejné služby a na většině komerčních spojů. Cestující v tomto tarifu zaplatí od 11. prosince v průměru o 15 procent více, přestože inflace je aktuálně 18 procent,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Také ceny v základním kilometrickém ceníku Českých drah pro vnitrostátní přepravu se zvýší v průměru o 15 procent. „Úprava cen v tomto rozsahu se promítne do všech nabídek, které jsou založeny na kilometrickém tarifu, například flexi základních jízdenek, traťových jízdenek, traťových jízdenek region,“ doplnil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Například u jízdenky Českých drah na vzdálenost deset kilometrů stoupne cena o čtyři koruny na 31 korun, u lístku na 45 kilometrů o 12 korun na 92 korun a jízdenka na vzdálenost 100 kilometrů podraží o 25 korun na 188 korun. U některých speciálních jízdenek nebo poplatků bude ale zdražení výraznější. „U nich se navíc promítá kumulovaná inflace za delší období, po kterou nebyly jejich ceny upravovány. V některých případech nebyly tyto částky valorizovány od roku 2010, tedy 12 let,“ zdůvodnil větší nárůst cen Šťáhlavský.
Navýšení mohlo být dražší
Už v září generální ředitel ČD Michal Krapinec v rozhovoru pro iDnes odhadoval, že navýšení cen by se mělo pohybovat mezi 10–20 %. Promítají se do něj i náklady. Nejvíce si České dráhy připlatily za elektřinu, naftu a náhradní díly. Podle posledních dat tyto výdaje stouply za půlrok meziročně dohromady o 2,3 miliardy korun, a to u osobní i náklady dopravy.
Otázkou je, jak se zvyšování cen podepíše na popularitě státního dopravce. Krapinec ve stejném rozhovoru prozradil, že průměrná obsazenost vlaků je v současnosti 28 procent. Před covidem to bylo 31 %. Řešení vidí šéf ČD v posilování hojně využívaných spojů a redukcích na těch méně obsazených – v těchto případech by vlaky mohly nahradit i ČD Busy. „Pro České dráhy ale není konkurentem autobus, ale osobní automobil. My chceme dostat lidi primárně z aut,“ uvedl pro iDnes Krapinec.