Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
11. července 2022 v 13:24
Čas čtení 1:15
Kuni Nguyenová

Češi méně utrácejí. Maloobchod hlásí pokles tržeb o téměř 7 procent

Češi méně utrácejí. Maloobchod hlásí pokles tržeb o téměř 7 procent
Zdroj: Gustoimages/science Photo Library
EKONOMIKA A FINANCE EKONOMIKA
Uložit Uložené

Nejvíce se propadly tržby prodejců oblečení. Naopak lékárny a drogerie o zákazníky nepřišly.

Po dubnovém růstu maloobchodu o 5,7 procenta se v květnu situace otočila. Tržby nyní klesly meziročně o 6,9 procenta, během měsíce zase o 2,3 procenta. Tržby se snížily ve všech typech prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Vyplývá to z pondělních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). 

„Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly,“ uvádí vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Maloobchod hlásí pokles tržeb za květen.
Zdroj: ČSÚ

Lidé méně nakupují v e-shopech

Data také ukazují, že e-shopy mají své „lepší časy“ za sebou, jejich tržby klesají již pátý měsíc v řadě. Nyní se snížily zhruba o deset procent. „Avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší,“ dodala Gotvaldová. 

V květnu nejvíce klesly tržby specializovaným prodejnám s oděvy a obuví, meziročně o 15,3 procenta. Obchody se sportovními potřebami utržily o 14,8 procenta méně, prodejnám elektroniky klesly tržby o desetinu a obchody s výrobky pro domácnost si pohoršily o devět procent. Naopak lékárny a prodejny zdravotnických potřeb zaznamenaly růst o 5,5 procenta, drogerie o 4,4 procenta. Podrobnější data nalezneš v této analýze.

Menší útraty lidí za spotřební zboží přitom částečně pomáhají ukočírovat inflaci, tedy růst cen zboží a služeb. „Za mě je potřeba v této době si říct, že já sám nebo sama můžu v této době něco udělat proti inflaci. Budeme dávat větší pozornost na to, co utrácíme, co nám dává velkou hodnotu, jestli neutrácíme za věci, které jsou zbytné a škodí životnímu prostředí. Zda to zboží nutně potřebuji ke svému uspokojení a často i marketingem vyvolaným umělým touhám,“ uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská v rozhovoru pro Refresher.

Mohlo by tě zajímat:
Bruce Willis skončil s herectvím. Toto je jeho 10 nejlepších filmů, které musí vidět každý fanoušek
– Překvap oslavence a pošli místo nudné zprávy tato originální blahopřání k narozeninám
Nevíte kam jet na výlet? Máme pro vás několik cestovatelských tipů.
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více