Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Je jedno, jestli pocházíš z generace Z, nebo jsi baby boomer. Jak ukázal nedávný průzkum, největší motivací, proč vůbec začít investovat, je pro každou generaci pohodlný odchod do důchodu.
Začít obchodovat s akciemi, kryptoměnami či podílovými fondy a zhodnotit tak volné peníze je lákadlem pro spoustu lidí. Svět investic zkrátka neminul žádnou generaci. Jak se ale lidé z různých věkových kategorií chovají při investování, zjišťoval webový portál MagnifyMoney se zaměřením na osobní finance. Ten letos oslovoval zhruba 1300 investorů ze Spojených států napříč generacemi.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že mladší investoři mají tendenci aktivně obchodovat, pouštět se do rizikovějších strategií a konzumovat novější formy médií, jako jsou podcasty či influenceři na sociálních sítích. Naopak starší investoři se spíše spoléhají na finanční poradce a vyhýbají se volatilním aktivům, mezi které řadí třeba kryptoměny.
Největší motivací každé generace pro investování je pohodlný odchod do důchodu. Nicméně podle průzkumu platí, že čím je investor starší, tím více na tomto cíli lpí. Na zhodnocení volných peněz do důchodu se soustředí až 81 procent baby boomerů neboli lidí narozených v prvních dvou dekádách po druhé světové válce, zatímco pro nejmladší generaci Z je tento faktor důležitý „jen“ u 35 procent z nich.
Spousta investorů má ovšem i jiné cíle — hledají na trhu velké neočekávané zisky nebo se teprve rozkoukávají a učí se metodou „pokus-omyl“. Investování jako cestu ke zbohatnutí vnímá hlavně generace Z, tedy osoby narozené mezi lety 1997 až 2012. K tomu se přiznalo 29 procent z nich. V těsném závěsu byli s 22 procenty mileniálové narození mezi lety 1981 až 1996.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Prostřednictvím našich interaktivních infografik zjistíš, jak se různé generace chovají ve světě investic a co mají společného.
Kdy započal trend mladých lidí, pro které se z obchodování s aktivy stala hra.
Čeho investoři nejčastěji litují, bez ohledu na věk.
Která generace si častěji kontroluje zůstatky svých investic.
Např.:
Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
, 30-dňová výzva s ChatGPT od Jazykového mentoringu ZDARMA
nebo 15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG
Infografika znázorňuje, jak se různé generace chovají ve světě investic. Kliknutím na roletku si zobrazíš jednotlivé výroky:
Investice do rizikových aktiv za účelem rychlého zisku mladé lidi vždy lákala. Tento trend však umocnila pandemie, kdy trh procházel extrémními cenovými výkyvy. „Mladí lidé zůstávali doma a z toho obchodování se stala téměř hra. Všechny tyto faktory k tomu vytvořily dokonalé podmínky,“ vysvětlila profesorka financí z obchodní školy INSEAD Lily Fang pro britskou stanici BBC. „Když máte takové kolísání, máte na trhu i příležitost,“ doplnila.
S lákavou příležitostí ovšem roste i riziko a málokterý investor umí ve světě investic zachovat nervy z oceli. Mladší investoři, kteří chtějí zbohatnout, se podle průzkumu častěji nechávají ovlivnit emocemi. Například lidé z generace Z mají agresivnější investiční filozofii (40 procent) a po investování častěji projevují lítost (57 procent) než starší generace baby boomers.
„Měl/a jsem investovat více peněz,“ míní každá generace
Co ale spojuje investory napříč generacemi, jsou nešťastně zvolená investiční rozhodnutí. Bez ohledu na věk lidé zpětně potvrzují, že do investic měli tehdy vložit více peněz. Dále si často vyčítají rozhodnutí u konkrétní investice – zpětně si totiž přejí, aby určitou investici neprodali.
Čeho investoři nejvíce litovali za uplynulý rok, znázorňuje následující infografika:
Opět zde platí, že mladší generace k obchodování s aktivy přistupuje citlivěji. Pro srovnání: Až 57 procent lidí z generace Z a 50 procent mileniálů častěji litovalo investic z minulého roku v porovnání s 39 procenty lidí z generace X a s 26 procenty baby boomerů.
Pocit následné lítosti se také projevuje spíše u lidí, kteří se do investování pouštěli sami, oproti těm, kteří si nechávali své portfolio spravovat u finančního poradce. Navzdory důvěře ve finančního poradce si ale baby boomeři v posledním měsíci nejčastěji kontrolovali zůstatky svých investic.
Zajímavostí je také to, že muži mají tendenci investovat častěji než ženy. Nejviditelnější rozdíl mezi pohlavími je sice patrný mezi mileniály, kde se do investování častěji pouští 61 procent mužů oproti 45 procentům žen, trend je však podobný bez ohledu na věkovou skupinu. Podle průzkumu se muži více soustředí například na penzijní spoření nebo si zakládají účty pro samostatně řízené obchodování.