Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
16. září 2022 v 6:00
Čas čtení 3:08
Kuni Nguyenová

Jak nezchudnout na potravinách? Diskutuje se o zastropování cen nebo snížení DPH

Jak nezchudnout na potravinách? Diskutuje se o zastropování cen nebo snížení DPH
Zdroj: Pixabay/volně k užití
EKONOMIKA A FINANCE CENA POTRAVIN EKONOMIKA INFLACE
Uložit Uložené

Ceny základních potravin výrazně rostou. Hledá se proto řešení, jak lidem ulevit v peněženkách. Refresher oslovil jednotlivé obchodní řetězce i agrárního odborníka.

Ze základních potravin si Češi a Češky za poslední rok připlatili zejména za mouku, a to o 64 procent. Oleje a tuky byly oproti loňskému srpnu dražší o 50 procent, polotučné trvanlivé mléko o 49 procent, cukr o 42 procent a drůbeží maso o 34 procent. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ), o čemž jsme tě informovali i v podrobném článku.

Jak se měnily ceny základních potravin v čase? To zjistíš v následující infografice:

V reakci na prudké zdražování se proto on-line supermarket Rohlik.cz rozhodl zastropovat ceny u základních potravin, jako je máslo, olej, mouka, pečivo či mléčné výrobky. Rozdíl oproti aktuální prodejní ceně pak chce společnost zákazníkům vracet ve formě kreditů.

„Víme totiž, že lidé se obávají vysokých životních nákladů následující zimu. Vymýšlíme proto různé způsoby, jak zdražování zkrotit a pomoci, aby nákup byl udržitelný pro peněženku. Jedním z nich je garance cen vybraných základních potravin. Slibujeme, že ceny vybraných základních potravin nezdražíme, a to minimálně do Velikonoc,“ uvedl generální ředitel Rohlíku Olin Novák v tiskové zprávě, kterou má Refresher k dispozici.

Nové ceníky Rohlíku platné minimálně do Velikonoc ukazuje naše tabulka:

Zastropování cen? Marketing, oponuje odborník

Zahraničním příkladem, který se rozhodl pro zastropování cen, je francouzský prodejce Carrefour. Ten na 100 dní zamrazil ceny jogurtů, másla, kávy či jiných základních výrobků.

Podle agrárního analytika Petra Havla jde však o druh marketingu, který má zvýšit podíl příslušného obchodníka na trhu. „Vždy jde přitom o obchodní rozhodnutí v gesci příslušného prodejce,“ říká Havel pro Refresher. Zdůrazňuje, že je téměř nemožné objektivně určit, které potraviny by měly být zastropované. To v důsledku může deformovat trh. „Různí spotřebitelé nakupují odlišný sortiment zboží, takže je to vždy úřednické, a téměř nikdy objektivní řešení,“ dodává Havel.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Tříleté - 17 %
4 500 Kč 3 750 Kč
Účtuje se jednou za tři roky
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
8 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatného Mám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více