hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Rozhovory

Menstruují i jiní lidé než ženy. Snuggs bourá tabu ve společnosti i v byznysu (Rozhovor)

O „intimním“ českém úspěchu s Tomášem Zahradníkem, spoluzakladatelem firmy s menstruačními kalhotkami Snuggs.

Kuni Nguyenová
12. 8. 2022 6:00 Čas čtení: 7:43
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Rozhovory
0
Kuni Nguyenová
12. 8. 2022 6:00
Čas čtení: 7:43

Menstruují i jiní lidé než ženy. Snuggs bourá tabu ve společnosti i v byznysu (Rozhovor)

O „intimním“ českém úspěchu s Tomášem Zahradníkem, spoluzakladatelem firmy s menstruačními kalhotkami Snuggs.

Kuni Nguyenová
12. srpen 2022, 6:00
Čas čtení: 7:43
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Nápad k založení byznysu s menstruačními kalhotkami měla před čtyřmi lety Linda Šejdová, která podobný produkt vyzkoušela z Ameriky. Její firma Snuggs, do které zapojila i kolegu Tomáše Zahradníka, od té doby slaví v Česku úspěch. Menstruačních kalhotek Snuggs se dosud prodalo přes půl milionu kusů, přičemž obrat společnosti za loňský rok činil 170 milionů korun.

 

S alternativami tamponů či vložek se chce česká firma prosadit i na evropském trhu. „Naše snaha je expandovat rychle, získat co největší množství zákazníků a být v top 5 nebo top 3 firem s menstruačními kalhotkami,“ říká Zahradník v rozhovoru pro Refresher.

 

Spoluzakladatelé Snuggs Tomáš Zahradník a Linda Šejdová.
Spoluzakladatelé Snuggs Tomáš Zahradník a Linda Šejdová. Zdroj: se svolením Snuggs

 

Odvětví intimní péče přitom celosvětově roste čím dál rychleji. Z dat Absolute Reports vyplývá, že byznys s menstruačním spodním prádlem by měl v příštích pěti letech růst až o 31,3 procenta ročně. Hodnota globálního trhu s menstruačními kalhotkami, která v roce 2020 činila přes 200 milionů dolarů (kolem 4,7 miliardy korun), by měla do roku 2027 dosáhnout 1,2 miliardy dolarů (přes 28 miliard korun).

Vedle prosperujícího byznysu šíří Snuggs také osvětu o menstruaci jako takové. Třeba to, že nemenstruují pouze ženy. „Plánujeme spustit střih ‚shorts‘, do budoucna se také chceme zabývat inkontinencí,“ prozrazuje spoluzakladatel firmy. 

 

Ty a Linda Šejdová jste založili Snuggs v roce 2019. Kdybys měl vyzdvihnout jednu věc, která se vám nejvíce povedla, co by to bylo?Nejvíce pyšní jsme na to, jak je menstruace díky Snuggs vnímána. O menstruaci se začalo diskutovat ve všech stereotypních prostředích. Propojili jsme světy kluk–holka a prolomili tabu. Všechny ty roky dávají Snuggs partneři partnerkám, tátové je kupují dcerám, kamarádi si je dávají navzájem. Podařilo se nám z menstruace udělat něco, co je cool.

 

Byla před těmi třemi lety menstruace tabu i v byznysu? Bylo těžké přesvědčit výrobce a investory, aby podpořili váš nápad s menstruačními kalhotkami?Výrobci to komentovali a byli zvědaví. Tvrdili, že to nemůže fungovat. Stran investorů to tabu bylo a stále je. Pokud se bavíme s investory, kteří menstruační kalhotky neznají, vnímáme bariéru. Produkt ještě tolik neznají, mají spoustu otázek. Ale to je normální. Pokud jde o nábor, ze začátku jsme měli hodně dívčí tým, ale jak se menstruace začala ve společnosti komunikovat, tak se nám začali hodně hlásit na pozice i kluci.

Jak se Snuggs podařilo tyto bariéry zbořit?Pomohlo, že jsme postavili značku, která není komunikovaná výhradně pro ženy, ale je inkluzivní a neodrazuje kluky. Menstruaci ve všech textech podáváme jako něco přirozeného, nedáváme tam agresivní feminismus. Často píšeme i odborně. Celá značka nevytváří bariéru, ale naopak přemosťuje. Je tady i společenský dopad. Zákaznice, které menstruační kalhotky nosí, nám často píší, že jim výrazně změnily život, a to je také krásné.

 

Inspirovali jste se od někoho ve svých začátcích?Od začátku jsme si jasně řekli, že celá značka a strategie by měla vzejít z nás. Dali jsme do toho naše osobnosti, hodnoty a to, co chceme objevovat prostřednictvím budování firmy. Diferenciace od jiných značek po světě je výrazná a naše cesta je úplně jiná. Na českém trhu konkurenci neřešíme. 

 

Více body typů je něco, na čem pracujeme od začátku. Tři měsíce před každým focením sháníme plus size modelky všude po Evropě za nemalé peníze. 

 

V čem jste lepší, inovativnější než konkurence?Technologií, tím, jak kalhotky samy o sobě sednou a jaké materiály používáme. Budeme spouštět recyklovaný nylon a odteď používáme pouze udržitelné materiály jako recyklovaný nylon či organickou bavlnu. 

 

Zdroj: se svolením Snuggs

 

Snuggs zastává myšlenku udržitelnosti. Máte nástroje, kterými můžete vysledovat podíl vaší značky nebo menstruačních kalhotek obecně na snižování odpadu z menstruační hygieny?Dopad na životní prostředí se určuje standardizovanou metodologií „life cycle assessment“ (LCA neboli posuzování životního cyklu –⁠ pozn. redakce) určenou Evropskou komisí. Počítali jsme to ve spolupráci s VŠCHT. Zahrnuje se do toho veškerý dodavatelský řetězec od výroby vlákna po šití, po spotřebu všech možných energií, chemikálií, CO2 a podobně. Je to standard, kterým se můžeme poměřovat vůči tamponům a vložkám a také případně vůči jiným menstruačním kalhotkám. Ale obecně výběr materiálů, fakt, že vyrábíme v Česku a že jde o znovu použitelný produkt – to vše přispívá k nižšímu enviromentálnímu dopadu.

Jak to vychází cenově? Odpovídá to zhruba ceně spotřebovaných tamponů či vložek? První investice je větší, ale kalhotky vydrží až dva roky. Za tu dobu je to cenově srovnatelné. 

 

Rádi bychom budovali ekosystém pro intimní péči. Směrů je spousta a my si chceme vybírat, v jakém pořadí to budeme spouštět.

 

Na základě zpětné vazby zákaznic jste produkt menstruačních kalhotek obměňovali zhruba třikrát, každé byly pod záštitou takzvané „generace“. Jaké jsou nejčastější připomínky zákaznic k vašemu produktu?Vylepšovali jsme střihy. Absorpční vrstva podle mě funguje dobře už od začátku, i když tam děláme vylepšení, tolik zpětné vazby k ní nechodí. Spíše jde o trvanlivost gumiček, aby se materiál nevytahával.

 

Bude i generace 4?Bude, na příští rok máme přichystáno spoustu novinek.

 

Koncem května jsme v Refresheru dělali recenzi na menstruační kalhotky, kde jsme testovali vícero značek. Přestože Snuggs dopadly velmi dobře, tak jsou zde dvě výtky: Sice nabízí mnoho různých druhů i střihů, modelky předvádějící spodní prádlo jsou ale pouze hubené. Zároveň chybí střihy, které by ocenili i trans lidé. Je to něco, na čem byste chtěli do budoucna zapracovat?

Nové fotky spustíme příští týden (rozhovor se uskutečnil 29. 7. –⁠ pozn. redakce). Více body typů je něco, na čem pracujeme od začátku, ale tady v Česku i po Evropě máme problém se sháněním plus size modelek. Tři měsíce před každým focením hledáme všude po Evropě za nemalé peníze a je velký problém, aby člověk seděl do naší značky. Plánujeme spustit střih „shorts“, do budoucna se také chceme zabývat inkontinencí.

 

Jak se stavíte k tomu, že nemenstruují pouze ženy, ale třeba i lidé, kteří si prochází tranzicí? Domníváte se, že i toto je něco, o čem byste měli šířit osvětu?To je důležité a snažíme se říkat a psát pokaždé „menstruující lidé“. Lindy se na to dokonce ptal Martin Veselovský v DVTV. Je to o té inkluzi, opravdu nemenstruují jenom ženy.

 

Zdroj: se svolením Snuggs

 

Kolik menstruačních kalhotek jste za tu dobu prodali?Už to bude přes půl milionu. Hodně oblíbené jsou kalhotky „Hugger“, které mají stahovací gumičku a jsou pro extra silnou menstruaci. A pak jsou to černé klasiky pro silnou a střední menstruaci. 

Loni jste zvýšili obrat ze 100 milionů na 170 milionů korun. Jak se vám letos zatím daří, očekáváte podobný skokový růst?Ano, plánujeme podobný skokový růst. Držíme plán za první pololetí a vypadá to hezky. 

 

Snuggs se již prodává nejen v Česku, ale i v Německu nebo ve Francii. Jak funguje zahraniční trh oproti českému? Jsou na menstruační kalhotky už více připraveni, nebo ještě stále musíte bourat bariéry?Směrem na západ je to posunuté dál. Tabu jsou prolomována delší dobu a společnost to vnímá otevřeněji. Nesouvisí to ani s tím, zda si ženy koupí, nebo nekoupí kalhotky, ale spíše s tím, jak je menstruace vnímaná. 

 

Prvotní nápad k založení byznysu s menstruačními kalhotkami měla před čtyřmi lety spoluzakladatelka Snuggs Linda Šejdová, která měla podobný produkt odzkoušený z Ameriky. Chcete být se Snuggs evropským průkopníkem?Přesně tak. Primární je pro nás Německo, Rakousko a pak další západní země jako Velká Británie, Nizozemsko. Postupně chceme bojovat na hlavních evropských trzích a potom se případně pustit i do těch menších. I pro zahraniční trhy bude dodavatelský řetězec stejný.

 

Má český výrobce na takovou expanzi kapacitu? V Česku přece jen máme spíše rodinné podniky, které nejsou zvyklé produkovat ve velkém. Kapacitu máme skvělou a dostatek na další roky, abychom obsloužili ještě další růst. S tím nemáme problém. 

 

Menstruace je problém, který se musí řešit každý měsíc, a každý měsíc je příležitost to změnit. Pro lidi je to základní potřeba a kalhotky zároveň nejsou spotřebním produktem.

 

Od investorů jste doposud vybrali 50 milionů korun. K čemu jste tyto peníze využili?Primárně na expanzi, nábor lidí ze zahraničí, kteří mají know-how, budování značek na vývoj nových produktů a zásoby. 

Produkty prodáváte přes svůj e-shop, retail v podobě drogerie DM… Láká vás i možnost otevřít si své kamenné prodejny, kde by si lidé mohli vyzkoušet Snuggs produkty?Nemůžu vyvrátit ani potvrdit, že se to nikdy nestane. Zvažujeme všechny možnosti. 

 

Kromě menstruačních kalhotek prodává Snuggs i běžné kalhotky na nošení a intimní mycí gely. Je toto ten směr – přidávat více produktů pro intimní partie? Napadají mě třeba menstruační plavky nebo výrobky pomáhající proti menstruační bolesti.Intimnímu gelu se daří skvěle. Od prvního dne jsou prodeje lepší, než jsme očekávali. V tomto směru plánujeme do konce roku i další novinky. Obecně bychom rádi budovali ekosystém pro intimní péči. Směrů je spousta a my si chceme vybírat, v jakém pořadí to budeme spouštět. 

 

Ptám se proto, že menstruační kalhotky vydrží zhruba dva roky, a když si na ty dva roky nakoupím třeba troje, tak už nic jiného v podstatě nepotřebuji. Nyní je Snuggs mladá firma, funguje zatím krátce a daří se jí. Ale není to tak, že pokud se bude firma spoléhat hlavně na jeden produkt, tržby budou jednoho dne stagnovat? Potenciál pro růst je možný udělat i pouze přes kalhotky, ověřilo se nám, že je to zdravé. Myslím si, že by to šlo. Ale toto spíš souvisí s naší vizí, kde chceme být, a také poptávkou trhu. Nové vertikály nás baví, přidávají nám nové možnosti, jak si můžeme s produkty vypomáhat jak marketingově, tak distribučně. A naši zákazníci je používají. 

 

Zdroj: se svolením Snuggs

 

Řada byznysů se potýká s krizí dodávek, inflací, dražší energií… pociťujete něco z toho i vy? 

Částečně ano, ale ještě ne natolik, abychom zdražovali. Ceny pořád udržujeme stejné. Jak rosteme rychle, tak si sáhneme na větší objemy a slevu z množství, a to kompenzuje drobné nárůsty v cenách materiálu nebo dopravy.

Ovlivnila Snuggs krize? Ať už covid, válka na Ukrajině, nebo aktuální inflace, kdy lidé začnou více šetřit?Během covidu jsme si nebyli jisti, ale za celou dobu jsme nezaznamenali jedinou změnu v chuti Snuggs vyzkoušet. Menstruace je problém, který se musí řešit každý měsíc, a každý měsíc je příležitost to změnit. Pro lidi je to základní potřeba a kalhotky zároveň nejsou spotřebním produktem. Pořád jsou ženy ze všech možných příjmových skupin a oblastí, které chtějí Snuggs vyzkoušet.

 

Co tedy může Snuggs ohrozit?Naši ambici může ohrozit, kdybychom byli příliš pomalí. Evropský trh je pořád do jisté míry mladý a dojde zde k vytvoření silných mezinárodních lídrů, kteří budou mít stabilnější pozici. A ten souboj může být v následujících 2–⁠3 letech. 

 

Naše snaha je tam být rychle, získat co největší množství zákazníků, abychom v té top 5 nebo top 3 byli. Potřebujeme, aby co nejvíce žen vyzkoušelo Snuggs, nebo alespoň jinou značku, jež dobře funguje, a aby nedošlo k odrazení. I to se stává, že žena vyzkouší své první menstruační kalhotky, které jsou hrozné, a už nemá motivaci to zkusit. 

 

Zdroj: se svolením Snuggs

 

Láká tě potenciál v dobročinnosti? Třeba rozdávat kalhotky ženám v nouzi, jak tomu je nyní s uprchlicemi z Ukrajiny?Určitě, už jsme udělali řadu darů. Začali jsme koncem minulého roku, kdy jsme kalhotky poslali do pražského centra pro samoživitelky a v podobných aktivitách pokračujeme. Organizací, které jsme podpořili, jsou vyšší desítky. Zmíním například Šatník, což je iniciativa, která sdružuje pomoc samoživitelkám. Pomohli jsme i v Německu. 

Zažili jste v tomto ohledu fakt, že ne každá žena má možnost si ty kalhotky vyprat v pračce?Přesně tak. Je to limitované tím, že menstruační kalhotky nejsou menstruační produkt do války, zákopu nebo do prostředí, které je špatné co se týče hygieny. Většinou ta pomoc jde k lidem, kteří takové zázemí mají. 

 

Vymizí podle tebe éra tamponů a vložek tím, že čím dál více lidí používá menstruační kalhotky a kalíšky? Myslím si, že zcela ne. Kalíšek a kalhotky vezmou část trhu, ale tampony a vložky mají pro spoustu lidí své místo. Je to spíše o tom mít těch produktů víc, aby si každá žena v každé fázi života mohla volit z větší palety produktů, co jí více vyhovuje. Cílem není – a ani se to podle mě nestane – aby tampony a vložky vymizely. 

Upozornit na chybu - pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: absolutereports.com, dvtv.czNáhledový obrázek: se svolením Snuggs
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu Rozhovory
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více