Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vyskytla se chyba
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Zdroj: Adam
Roman Sysel a Jakub Dvořák byli u toho, když se rozbíhal úspěšný estonský startup Bolt. Roman do Boltu nastupoval v roce 2015 jako první zaměstnanec v regionu střední Evropy a přímo spolupracoval se zakladatelem Markusem Villigem.
Jakub se ke startupu připojil o několik měsíců později. Společně se pak zasloužili o rychlý růst Boltu nejen v Česku a na Slovensku, ale také v celém regionu. „Byla to jedna z nejlepších zkušeností, jaké jsem mohl mít. Odnesl jsem si odtud způsob, jak rozjet velký úspěšný byznys, a víru, že toho lze dosáhnout,“ vzpomíná na časy v Boltu Roman Sysel.
Oba ale věří, že to nebyl jejich největší byznysový úspěch. Odešli z Boltu a začali se zamýšlet nad tím, jak by mohli sami vytvořit českého jednorožce, tedy společnost, jejíž hodnota přesáhne miliardu dolarů.
V nové firmě chtěli co nejvíc vytěžit ze svých zkušeností, a tak padla volba na vývoj funkční platformy. Na druhé straně nechtěli s Boltem soutěžit, protože mají stále velmi dobré vztahy.
Nápad založit si platformu pro malíře a lidi, kteří potřebují vymalovat, se dostal k Romanovi šťastnou náhodou. S kamarádem řešili startup s podobným zaměřením, kterému se moc nedařilo a kamarád nevěděl proč.
Anketa:Zobrazit výsledky >Skrýt výsledky >
Dokázal/a by sis sám/sama vymalovat byt?
Určitě ano, není to nic těžkého.Asi bych s tím bojoval/a a nebylo by to perfektní, ale zvládl/a bych to.Ne, takové věci nechávám na profesionálech.Hlasovat
Určitě ano, není to nic těžkého.55%
Asi bych s tím bojoval/a a nebylo by to perfektní, ale zvládl/a bych to.38%
Ne, takové věci nechávám na profesionálech.7%
Diskutovali o tom a Roman dospěl k přesvědčení, že to nejenže nedělají správně, ale že to vlastně zatím neumí dělat nikdo. Kamarádovi vysvětlil, jak by to podle něj mohlo ve skutečnosti fungovat, a to byl počátek českého startupu Adam, který letos expandoval i na slovenský trh.
V Disrupteru ti představujeme mladé ambiciózní talenty s inovativními nápady. Pokud jich chceš najít na naší stránce více, podpoř naši práci a přidej se do klubu Refresher+. Získáš tak přístup ke všem exkluzivním článkům a další výhody.
„Malířský byznys se v některých aspektech chová podobně jako taxíky. Nemá nejlepší reputaci, jako koneckonců všechna řemesla. Často se v médiích píše o tom, že není dost řemeslníků, jejich kvalita je špatná, jsou nespolehliví a ještě k tomu i velmi drazí. To jsou věci, které nabádají k tomu, abychom se pokusili tento stav zlepšit,“ vysvětluje podnikatel.
Chtěli vytvořit službu, která by udělala lepší jméno řemeslníkům a díky které by koncový zákazník dostal to, co opravdu chce. Mluvili o ní se známými v zahraničí a uvědomili si tak, že základní problém s malíři je všude stejný, a proto jeho řešení poskytuje příležitost ke světovému růstu.
Klíčová je kvalita, dostupnost a cena
Co s tím, když si lidé stěžují na nekvalitní práci malířů? Podle Romana je nejprve třeba se zeptat, proč se to děje. Největší problém na trhu je, že si člověk běžně objednává malíře jednou za přibližně 5 let. Ten nemá velkou motivaci udělat svou práci nejlépe, jak může, protože z toho necítí příležitost opakované zakázky v dohledné době.
„Když maluje mistr přes Adama, má s námi opakovanou zkušenost, a navíc sbíráme od zákazníků hodnocení jeho práce. Ví, že když bude dělat práci dobře, obdrží přes platformu více zakázek. Když bude práci ‚flákat‘, z platformy ho vyloučíme a bude si muset hledat práci někde jinde,“ dodává k firemní strategii.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jak platforma řeší problém s dostupností a cenou malířů.
Jak přesně funguje.
V čem jsou podle zakladatele výrazně lepší než konkurence.
Může se stát, že pokud je malíř prověřen několika zakázkami, je na platformě dostupný, i když neodvádí kvalitní práci. Adam ovšem postupně takové lidi filtruje. Jak databáze malířů roste, dokáže poskytnout stále více kvalitních a prověřených mistrů.
Platforma se snaží vyřešit i problém s dostupností. Možná se ti už stalo, že když jsi chtěl vymalovat byt, narazil jsi na to, že jsi musel čekat dlouhé týdny, než se vůbec nějaký malíř uvolní. Při stavbě nebo zásadnější rekonstrukci se může snadno stát, že se z týdnů čekání na mistry stanou měsíce.
Roman Sysel se pyšní tím, že jsou přes Adama schopni zajistit v Praze malíře i na druhý den. Dodává, že jsou tomu na dosah i v Bratislavě. Právě díky široké databázi zvládají mistry i operativně nahradit, pokud se náhodou stane, že jeden vypadne.
Malíři platí platformě z každé dokončené zakázky 20procentní provizi. I přesto Roman tvrdí, že si v konečném důsledku vydělají víc. „Malíři nám říkají, že až polovinu času tráví něčím, co není malování. Musí bojovat o objednávky s konkurencí, dohadovat se s klienty a chodit na obhlídky. Proto musí cenu postavit tak, aby si vydělali i na zbytek týdne,“ vysvětluje.
Snaží se proto maximálně vytížit kapacitu jednotlivých malířů a zefektivnit práci. Hned po zadání zakázka putuje v Adamovi k jednomu z manažerů, který s klientem probere celé zadání. Zeptá se na detaily, díky kterým ve většině případů odpadne i nutnost obhlídky. Klient dostane i odhad ceny, ale zaplatí, až když je spokojen s odvedenou prací.
Větší přidaná hodnota než Google
V této chvíli má Adam čtyři kategorie malířů podle stupně jejich zkušeností. Když se malíř do platformy přihlásí, začíná na prvním stupni a pak se může dostat výše. Systém je nastaven tak, aby se mohli posouvat vzhůru poměrně jednoduše, ale aby bylo riziko pro finálního zákazníka stále co nejmenší.
Zajímalo nás, jak mají v Adamovi ošetřeno to, že zákazník za práci nezaplatí, i když má reálně vymalováno. „Předpokládáme, že si to objednáváte s dobrým úmyslem. Když malíř přijde a podepíšete objednávku, právně vzniká smlouva o díle. Tím, že on svou práci udělá, má nárok na odměnu. Když nastane spor, což se občas stává, vyvíjíme maximální úsilí, abychom pomohli jej vyřešit. Ještě se nám nestalo, že bychom měli případ, který bychom nebyli schopni vyřešit,“ krčí rameny startupista.
Chceme mít pokryto 13 až 15 zemí a pak nastartovat další řemeslo.
A v čem je platforma jiná než konkurenční Daibau či Wilio? Na první pohled by se mohlo zdát, že tam toho najdeme ještě víc. Roman Sysel každému, kdo má tuto otázku, doporučuje zkusit si zadat zakázku v praxi. Rozdíl je podle něj dramatický. Vysvětluje nám, že tradiční „agregátory“ v podstatě jen suplují úlohu Googlu a nepřinášejí mnoho přidané hodnoty.
Fungují tak, že po zadání objednávky dostaneš tipy na několik mistrů v oboru. Najdeš tam i hodnocení řemeslných firem a kontakty, ale pořád nevíš, které recenzi věřit a proč mají rozdílnou cenu. Nikdo ti zároveň negarantuje, že mistr skutečně přijde.
Projekt jednorožec a průnik do Evropy
Adamovy výsledky v Česku a na Slovensku jsou prý zatím velmi slibné, a proto se zakladatelé poohlížejí po expanzi. Na to, aby se stali jednorožcem, si vypracovali pětistupňový plán.
„Jeden si už můžeme odškrtnout, to je funkční byznys jednoho řemesla. Druhým bodem je osvědčit ho ve dvou až třech zemích. Tomu jsme už velmi blízko. Třetí krok je expanze, a ta se děje už letos. Chceme mít pokryto 13 až 15 zemí a pak nastartovat další řemeslo. Pátým krokem je superhub pro všechna řemesla pro všechny domácnosti, ale i pro firmy,“ vypočítává Roman.
S malíři začali proto, že jde o poměrně jednoduché řemeslo s nízkými vstupními náklady. I to je jeho poučení z Boltu — je třeba jít jednoduchou cestou co nejpříměji k cíli.
Největší problém pro nás je držet co nejvyšší, až absurdně vysokou úroveň talentu, který pouštíme do naší firmy.
Už v blízké době chtějí s platformou proniknout alespoň na dva nové trhy. Potom by měla přijít masivnější expanze s pomocí velkého investora, kterého v současnosti hledají. Další kroky budou vést do zbytku střední Evropy, která je kulturně i geograficky nejbližší. Chtějí však testovat i další státy. Roman mimo jiné zmiňuje Německo, Anglii a jižní Evropu.
Opírá se o víru, že má v Adamovi výjimečný tým lidí. „Největší problém pro nás je držet co nejvyšší, až absurdně vysokou úroveň talentu, který pouštíme do naší firmy. Snažíme se mít u sebe ty nejlepší z nejlepších. V Adamovi jsou superhvězdy, které neustále přicházejí s novými podněty, jak službu udělat ještě lepší. Nikdo nemá jen podpůrnou funkci,“ říká.
Startup zatím financují z vlastních zdrojů a peněz od rodiny a blízkých, kteří do Adama investovali. V Česku jsou „ve velmi dobré ziskové hrubé marži“ a předpokládají, že v tuto chvíli i zisku. I na Slovensku jsou v pozitivní hrubé marži.
Měli jsme už jen jednu otázku. Proč se vlastně platforma jmenuje Adam? „Hledali jsme jméno, které bude jednoduché a snadno zapamatovatelné, a to nejen v Česku a na Slovensku, ale i po celém světě. Nemalý vliv na to mělo i to, že se tak jmenuje můj syn,“ usmívá se Roman.
Upozornit na chybu
- pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.