Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
18. května 2022 v 13:42
Čas čtení 1:59
Ilona Hobzová

Biosložky v pohonných hmotách nebudou povinné, novelu zákona schválil i Senát

Biosložky v pohonných hmotách nebudou povinné, novelu zákona schválil i Senát
Zdroj: Pixnio/volně k užití
EKONOMIKA A FINANCE CENY POHONNÝCH HMOT ZPRÁVY Z DOMOVA
Uložit Uložené

Vláda chce tímto krokem bojovat proti vysokým cenám pohonných hmot.

Senát v úterý schválil změnu novely, která ruší povinnost přimíchávat biosložku do pohonných hmot. Od června to tak bude pouze dobrovolné. Balíček opatření, který senátoři odsouhlasili, obsahuje také zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel nebo odložení povinnosti vyměnit staré kotle. 

Balíček proti vysokým cenám

Senát měl původně hlasovat ještě o úpravě novely, kterou doporučil hospodářský výbor. Podle něj měla být v předloze přesněji definována povinnost dodavatelů pohonných hmot zajistit snížení emisí skleníkových plynů. Novela ale prošla v podobě, v jaké ji do Senátu zaslala Poslanecká sněmovna. Pro bylo 42 z 50 přítomných členů horní komory. 

Dle některých odborníků se jedná o krok správným směrem. „Zrušení přimíchávání biosložek je krok správným směrem, protože sníží náklady na výrobu pohonných hmot. Zrušení silniční daně zas sníží náklady podnikatelům, kteří díky tomu nebudou muset růst cen pohonných hmot plně promítat do svých koncových cen,“ uvedl už dříve hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) může zrušení povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot přinést jejich zlevnění o 1,50 Kč až dvě koruny za litr.

V každém natankovaném litru pohonných hmot je povinný podíl biosložek, které se vyrábějí z plodin pěstovaných na poli, jako je řepka nebo kukuřice. Pro naftu je přimíchávání povinné od roku 2007, pro benzin od roku 2009. Povinný podíl biosložky podle serveru Obnovitelne.cz činí v benzinu aspoň 4,1 procenta, v naftě šest procent. 

Největším výrobcem biopaliv v Česku je lovosická firma Preol, která patří do skupiny Agrofert ze svěřenských fondů bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO). Významný dodavatel biosložek je rovněž firma P3CHEM se sídlem v Líbeznicích, která ale biopaliva dováží z ciziny.

Opozice kroky kritizuje

Novela počítá i s odkladem zákazu starých kotlů na uhlí v chatách či rodinných domech. Novým termínem, kdy je musí jejich majitelé nahradit, se stalo září 2024. 

Součástí schváleného balíčku je také zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň nově nebudou muset platit provozovatelé osobních aut, autobusů ani nákladních aut do 12 tun. Tento krok se nelíbí některým členům opozice.

„Nikoliv kvůli Ukrajině, ale kvůli vládním trikům přišel rezort dopravy o 9 miliard Kč na dopravní infrastrukturu. Nyní hrozí, že přijde o dalších 5 miliard/rok, a to kvůli zrušené silniční dani, kterou nikdo nepožadoval. Cenu pohonných hmot to neřeší, nepatrný dopad pocítí jen část firem,“ napsal na Twitteru místopředseda Poslanecké sněmovny a bývalý ministr Karel Havlíček. Proti vládnímu návrhu se vyslovili například bývalá ministryně financí Alena Schillerová (ANO) nebo předseda hnutí SPD Tomio Okamura. 

Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více