Biosložky v pohonných hmotách nebudou povinné, novelu zákona schválil i Senát
Vláda chce tímto krokem bojovat proti vysokým cenám pohonných hmot.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
Biosložky v pohonných hmotách nebudou povinné, novelu zákona schválil i Senát
Vláda chce tímto krokem bojovat proti vysokým cenám pohonných hmot.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
Senát v úterý schválil změnu novely, která ruší povinnost přimíchávat biosložku do pohonných hmot. Od června to tak bude pouze dobrovolné. Balíček opatření, který senátoři odsouhlasili, obsahuje také zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel nebo odložení povinnosti vyměnit staré kotle.
Balíček proti vysokým cenám
Senát měl původně hlasovat ještě o úpravě novely, kterou doporučil hospodářský výbor. Podle něj měla být v předloze přesněji definována povinnost dodavatelů pohonných hmot zajistit snížení emisí skleníkových plynů. Novela ale prošla v podobě, v jaké ji do Senátu zaslala Poslanecká sněmovna. Pro bylo 42 z 50 přítomných členů horní komory.
Dle některých odborníků se jedná o krok správným směrem. „Zrušení přimíchávání biosložek je krok správným směrem, protože sníží náklady na výrobu pohonných hmot. Zrušení silniční daně zas sníží náklady podnikatelům, kteří díky tomu nebudou muset růst cen pohonných hmot plně promítat do svých koncových cen,“ uvedl už dříve hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) může zrušení povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot přinést jejich zlevnění o 1,50 Kč až dvě koruny za litr.
Největším výrobcem biopaliv v Česku je lovosická firma Preol, která patří do skupiny Agrofert ze svěřenských fondů bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO). Významný dodavatel biosložek je rovněž firma P3CHEM se sídlem v Líbeznicích, která ale biopaliva dováží z ciziny.
Opozice kroky kritizuje
Novela počítá i s odkladem zákazu starých kotlů na uhlí v chatách či rodinných domech. Novým termínem, kdy je musí jejich majitelé nahradit, se stalo září 2024.
Součástí schváleného balíčku je také zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň nově nebudou muset platit provozovatelé osobních aut, autobusů ani nákladních aut do 12 tun. Tento krok se nelíbí některým členům opozice.
„Nikoliv kvůli Ukrajině, ale kvůli vládním trikům přišel rezort dopravy o 9 miliard Kč na dopravní infrastrukturu. Nyní hrozí, že přijde o dalších 5 miliard/rok, a to kvůli zrušené silniční dani, kterou nikdo nepožadoval. Cenu pohonných hmot to neřeší, nepatrný dopad pocítí jen část firem,“ napsal na Twitteru místopředseda Poslanecké sněmovny a bývalý ministr Karel Havlíček. Proti vládnímu návrhu se vyslovili například bývalá ministryně financí Alena Schillerová (ANO) nebo předseda hnutí SPD Tomio Okamura.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.