Společenská odpovědnost hýbe světem. Jak ji ale vnímají Češi a zda oceňují, když se firmy chovají odpovědně a udržitelně, zkoumala agentura Ipsos v nedávném průzkumu.
Výsledky agentura prezentovala na konferenci CSR a reputace firem: Jak skvělou CSR strategií podpořit růst firmy.
CSR (z anglického výrazu „corporate social responsibility“) je společenská odpovědnost firem. Má dobrovolný charakter a zahrnuje ty činnosti, které organizace realizuje nad rámec zákonných povinností, ať již ve vztahu ke svým zaměstnancům, nebo ke společnosti a životnímu prostředí.
Z výzkumu vyplývá, že by se firmy měly nejčastěji soustředit na férové chování k zaměstnancům, vnímá to tak 40 procent dotazovaných. Pro zhruba třetinu respondentů (30 procent) je zase důležité, aby firmy udržitelně nakládaly s přírodními zdroji.
V žebříčku odpovědnosti bodovala Škoda Auto
Požadavky se přitom liší podle toho, čemu se firmy věnují. U bank a pojišťoven lidé ocení pravdivou komunikaci se zákazníky, u tabákových výrobců požadují řešení negativních dopadů na společnost, u automobilek zase moderní technologie pro životní prostředí.
V průzkumu si spontánně vybavili nějakou společensky odpovědnou firmu 4 z 10 Čechů. Nejčastěji zmiňovali Škoda Auto (46 procent) a ČEZ (44 procent). Následovaly Lidl a Česká spořitelna (po 10 procentech), v těsném závěsu pak Agrofert (8 procent). Po 5 procentech si lidé vybavili také Plzeňský Prazdroj, ČSOB, Vodafone, O2 či E.ON.
„Do hodnocení firem v oblasti společenské odpovědnosti si Češi často promítají vlastní zákaznickou zkušenost či na chování firmy usuzují z její velikosti, tradice či globálního působení,“ připomíná studie.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 25 Kč
Dočti článek již od 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 115055 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH.
Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.:
20 % sleva na nákup v The Streets
, 15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG
nebo Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
Zobrazit všechny (8)
Jak jsou sami Češi společensky odpovědní?
CSR aktivity firem jdou ruku v ruce s nákupním chováním lidí. Přitom pro 44 procent Čechů je důležité, zda se firma chová společensky odpovědně. Na základě tohoto se pak rozhodují, zda si daný výrobek či službu koupí.
Role společenské odpovědnosti při nákupu je důležitá také u 54 procent Slováků, 62 procent Maďarů a 73 procent Rakušanů. Češi tak v porovnání s jinými obyvateli Evropy zaostávají.
Do udržitelnosti nejvíce investují zejména ženy a mladší lidé. Většinou si nastavují limit na pět procent z celkové částky. Navíc po dvou letech, kdy pandemie koronaviru donutila české domácnosti více šetřit, se ochota lidí utratit více peněz za udržitelnost opět probouzí.
Na druhou stranu, za udržitelné potraviny či zboží každodenní potřeby, tedy oblečení či drogistické zboží, si zatím nepřiplatí zhruba čtvrtina Čechů. Velmi nízká je také ochota změnit poskytovatele služeb kvůli jeho společenské (ne)odpovědnosti.
Tento trend je přitom podobný i v ostatních zemích Evropy. Za ekologicky šetrný výrobek nebo výrobek, z něhož jde určitá částka na nějaký společensky prospěšný projekt, si připlatí více než polovina obyvatel z každé země.