NFT, tedy takzvané nezaměnitelné tokeny, které se loni prodávaly za miliony dolarů, se dnes prodají za zlomek ceny. Samotný obchod se v porovnání s loňskem prakticky nehýbe.
Zdá se, že bublina splaskla. Prodeje NFT, takzvaných nezaměnitelných tokenů, od září minulého roku, kdy dosáhly svého maxima, klesly o 92 %. Informuje o tom Wall Street Journal s odkazem na statistiky webu NonFungible. Co se konkrétních čísel týče, z 225 000 transakcí na svém vrcholu jich v posledním týdnu proběhlo pouze 19 000. Nezájem o tokeny by mohl znamenat i jejich konec.
Rozdíl je evidentní. Ještě minulý rok se první tweet historie od zakladatele sítě Jacka Dorseyho prodal ve formě NFT za 2,9 milionů dolarů (68,6 milionů korun). Dnes, jak jsme tě informovali, jej momentální vlastník, kryptoměnový podnikatel Sina Estavi, chtěl prodat za minimálně 48 milionů dolarů (1,13 miliard korun) a polovinu z prodejů poslat na charitu. Bylo mu však nabídnuto ne víc než 14 tisíc dolarů (331 450 korun).
Nejedná se o jediný slavný „útěk“ ze světa NFT. Jeden z tokenů, který byl spojen s rapperem Snoop Doggem, se na začátku dubna prodal za 32 tisíc dolarů (757 tisíc korun). Nyní je na prodej za neuvěřitelných 25,5 milionů dolarů (více než 603 milionů korun).
O takové částce si ale bude muset majitel nechat pouze zdát, jelikož posledním příhozem v aukci byla částka 210 dolarů (méně než 5000 korun). A jak dodává web VGC, tu už nikdo nepřehodil.
Situaci krásně podtrhuje i číslo aktivních peněženek na NFT marketu. Podle dat jejich počet klesl o 88 %. Zatímco v listopadu jich bylo 119 000, dnes jich je něco kolem 14 000. Zájem o NFT je prostě pryč, heslo se nevyhledává už ani ve vyhledávačích – na Googlu kleslo jeho vyhledávání o 80 %, uvádí VGC.
NFT mělo potenciál
Přitom potenciál NFT byl hmatatelný, a to nejen na samoobohacovací rovině. Tokeny fungovaly i jako filantropický prostředek nebo umožnily některým lidem prodávat své výtvory tak, jak dříve nemohli. Pěkným příkladem je 3D umělec Filip Hodas alias Hoodass, který nám v rozhovoru vysvětlil, jak mu novinka změnila život.
„Mně osobně, i spoustě kamarádů, kteří dělali malby či jinou výtvarnou digitální činnost, to poskytlo možnost prodávat svá díla v digitální formě, a ne jako výtisk,“ uvedl. „Digitální umělec do té doby neměl takovou možnost jako klasický malíř, od kterého mohl sběratel kupovat originál. Za výtisk lidi nechtějí platit, sekundární trh je pro to neexistující a tohle bylo pro nás úplně revoluční. Poprvé v historii mají digitální umělci možnost vytvořit svůj originál,“ řekl REFRESHERu v březnu.