Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vyskytla se chyba
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Zdroj: Getty Images/Pascal Le Segretain
Elon Musk je miliardář, šéf automobilky Tesly a technologické společnosti SpaceX. V pondělí večer si do životopisu přidal další titul – majitel sociální sítě Twitter. Platformu kupuje za 54,20 dolaru za akcii (v přepočtu 1241,13 korun), v celkové výši se jedná o 44 miliard dolarů (víc než jeden bilion korun). V Refresheru si o tom přečteš zde.
Transakci jednohlasně schválila správní rada, dohodu ještě musejí odsouhlasit akcionáři a regulátoři. Po uzavření obchodu se Twitter stane soukromou společností.
Musk už nyní má docela dobrou představu o jeho hlavních prioritách. Na základě jeho tweetů a z pondělní tiskové zprávy o akvizici přináší Refresher přehled o tom, co bude šéf automobilky Tesly po převzetí Twitteru pravděpodobně řešit a jaká úskalí to skýtá.
1. Přidání tlačítka pro úpravy
Po editační funkci volá dlouhodobě řada uživatelů a Musk není výjimkou. Den po svém nástupu jako 9,2% akcionář oslovil uživatele Twitteru s anketou, zda chtějí tlačítko pro dodatečnou úpravu příspěvků. Z více než čtyř milionů hlasů zaklikly „ano“ téměř tři čtvrtiny respondentů.
Tlačítko pro úpravu příspěvků si tak na Twitteru konečně prorazí cestu, ovšem nejen na základě Muskovy „žádosti“. Twitter totiž na nové funkci už nějakou dobu pracuje. Zatím ale není jasné, zda ji budou moci využívat všichni uživatelé.
Možnost vrátit zpět tweet zveřejněný ve spěchu bude platforma testovat v příštích měsících, a to ve své placené službě Twitter Blue. Po zveřejnění svého tweetu budou mít předplatitelé 60sekundovou dodatečnou lhůtu, aby si opravili alespoň základní pravopisné chyby nebo chybné odkazy.
2. Svoboda projevu
Šéf automobilky prohlašuje, že je pro něj prioritou svoboda slova a že s trvalým vykazováním uživatelů z Twitteru by se mělo zacházet opatrně. Sám přitom čelí opakované kritice za to, že na sociální síti určité zásady nedodržuje.
Na konferenci TED Talk začátkem dubna Musk řekl: „Myslím, že je velmi důležité, aby existovala otevřená aréna pro svobodu projevu. Twitter se stal jakýmsi de facto náměstím, takže je opravdu důležité, aby lidé měli (...) realitu a vnímali, že mohou svobodně mluvit v mezích zákona.“
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Vrátí se Trump a čínská vláda na Twitter?
Jak se Muskova akvizice projeví u zaměstnanců a vedení Twitteru?
Jak Musk napomůže k růstu tržeb a předplatitelů platformy?
To ovšem může znamenat i návrat amerického exprezidenta Donalda Trumpa na jeho kdysi oblíbenou platformu. Jeho účet byl trvale zakázán loni v lednu, a to krátce po nepokojích v Kapitolu.
„Trump bude takřka určitě vpuštěn zpátky na twitter, když jej převezme Elon,“ komentoval v pondělí večer reportér televize CNN Donie O'Sullivan, který se věnuje zpravodajství ze světa sociálních sítí. „Bylo by od něj pokrytecké zákaz zachovávat po všem, co řekl o svobodě projevu,“ dodal.
Trump will almost certainly be left back on Twitter when Elon takes over (it’d be hypocritical of him to uphold the ban given all he’s said about speech).
It’s going to be sure to change the dynamic of US, and especially GOP and midterm, politics.
Platforma ale Trumpa vyloučila částečně z obavy, že jeho tweety podněcují k porušování zákona. Musk by proto musel sladit své zásady svobody projevu s právními předpisy.
Nicméně bývalý prezident pro americkou televizi Fox News řekl, že se vrátit na Twitteru ani nechce a místo toho zůstane na sociální síti Truth Social. V únoru ji zprovoznila jeho společnost Trump Media & Technology Group.
Někteří projevili také obavy, že Musk může jít naproti Číně, která má od roku 2009 odepřen přístup na Twitteru. Pro automobilku Tesla se však jedná o velmi důležitý trh a komunistická země by tak mohla získat na platformu větší vliv.
„Nezískala právě čínská vláda trochu vlivu na náměstí?" tweetnul zakladatel Amazonu Jeff Bezos řečnickou otázku. „Náměstím“ myslel virtuální veřejný prostor. Bezos tak reagoval na příspěvek investigativního novináře listu The New York Times (NYT).
Interesting question. Did the Chinese government just gain a bit of leverage over the town square? https://t.co/jTiEnabP6T
Musk dříve vyjádřil obavy ohledně toho, jak je společnost řízena. Podobně to vidí i jiní akcionáři Twitteru. Například investiční firma Elliott Management v roce 2020 uvedla, že platforma pod vedením Jacka Dorseyho nepřidává inovativní nové produkty dostatečně rychle.
Počáteční tlak Dorsey ustál, ale v listopadu loňského roku odešel. Nejvyšší post připadnul Paragu Agrawalovi, který přešel z pozice hlavního technologického ředitele.
Musk ve zprávě předsedovi Twitteru Bretu Taylorovi poznamenal, že pokud se mu podaří společnost koupit, v úvahu bude změna pracovníků na vedoucích pozicích. „Pokud dohoda nefunguje, vzhledem k tomu, že nedůvěřuji managementu a nevěřím, že dokážou řídit nezbytnou změnu na veřejném trhu, musel bych přehodnotit svou pozici akcionáře,“ uvedl.
Nervozita panuje i mezi běžnými zaměstnanci Twitteru, a to v souvislosti s tím, jaké „kulturní změny“ by prodej firmy Muskovi mohl přinést, píše NYT. Mnozí navíc dostávají velkou část mzdy v podobě akcií firmy, přechod platformy do soukromého vlastnictví to však znemožňuje.
4. Růst tržeb a předplatitelů
Důležitou položkou jsou finanční toky. Hlavním obchodním modelem Twitteru je nyní komerční obsah, díky kterému mohou lidé síť využívat zadarmo. Musk jako dlouhodobý odpůrce reklam na Twitteru to však chce změnit. Reklama totiž podle něj dává společnostem „příliš velkou moc nad webem“.
V minulosti také prohlásil, že ho více zajímají předplatné. V současnosti již existuje placená platforma Twitter Blue, kterou nejspíš bude chtít Musk více rozvinout. Uživatelům poskytuje přístup k prémiové službě za měsíční poplatek od tří dolarů měsíčně (68 korun). Zatím funguje jen ve vybraných státech mimo Evropu.
Růst tržeb a uživatelů společnosti je pro investory klíčovou informací. Příjmy Twitteru však podle čtvrtletních výsledků rostly pomaleji, než se očekávalo, a to navzdory nárůstu o 22 % na 1,6 miliardy dolarů (téměř 37 miliard korun) za poslední tři měsíce roku 2021. Počet denních aktivních uživatelů za rok stoupl o 25 milionů na 217 milionů.
Twitter však v únorové zprávě uvedl, že dosáhl významného pokroku na cestě ke svému cíli. Do konce roku 2023 chce mít roční příjmy 7,5 miliardy dolarů (skoro 172 miliard korun) a 315 milionů uživatelů.
5. Změny algoritmu
Další Muskova připomínka se týká změny algoritmu. Koncem března se uživatelů prostřednictvím ankety na Twitteru zeptal, zda si myslí, že algoritmus Twitteru by měl být „open source“. To znamená, že jeho zdrojový kód by byl volně k dispozici na internetu. Z více jako milionu hlasů odpovědělo kladně přes 80 procent uživatelů.
Na TED Talk řekl, že by uživatelé Twitteru měli mít možnost vidět, jaké tweety budou propagovány a jaké budou před uživateli skryty. To by podle něj mělo předejít „zákulisním manipulacím“.
Na tomto principu ovšem funguje jen hrstka sociálních sítí, například Pixelfed na sdílení fotek či platforma Okuna.
6. Odstranění spamových robotů
Následující Muskův návrh se zakládá na jeho osobní zkušenosti. Již dříve uvedl, že se chce zbavit „šifrovacích spamových robotů“ neboli tvorby falešných účtů a rozšiřování spamu.
Podvodníci se hojně vydávají za Muska a za pomoci falešných účtů na sociálních sítí uživatele lákají na investice do bitcoinů a dalších kryptoměn. Usilují tím o finanční prostředky i osobní údaje obětí. V roce 2020 patřil Muskův účet mezi nejčastěji používané profily na podnícení těchto podvodů.
Ve čtvrtek Musk na Twitter uvedl, že pokud bude nabídka na Twitteru úspěšná, „porazíme spamové roboty, nebo zemřeme při pokusu.“
If our twitter bid succeeds, we will defeat the spam bots or die trying!
Poslední bod se sice netýká změny, kterou by Musk napřímo požadoval, avšak po odkoupení Twitteru jej bude muset řešit. Odvětví sociálních médií se totiž dostává pod přísnější regulaci.
Minulý týden EU oznámila zákon o digitálních službách, podle kterého budou muset společnosti jako Twitter, Facebook či Google udělat více pro boj s nelegálním obsahem. Pokud tak neučiní, budou čelit mnohamiliardovým pokutám.
Nová evropská dohoda má rychleji odstraňovat nelegální obsahu z internetových platforem, omezit šíření hoaxů a dezinformací a válečné propagandy či snížit prodej padělaných produktů v e-shopech. Refresher o tom dříve informoval zde.
Upozornit na chybu
- pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.