Po odchodu amerického fastfoodového řetězce McDonald's z Ruska vzniká franšíza Strýček Váňa. Logo Strýčka Váni se nápadně podobá logu McDonald's. Na jasně červeném pozadí se vyjímá žluté písmeno „B“. To v azbuce označuje písmeno V a odkazuje se tak právě k Váňovi. Pozadí je červené, stejně jako v případě McDonald's.
Krádež ochranné známky jako válečná taktika
Jak je ale vznik ruské kopie značky McDonald's vůbec možný? Začátkem března vydala ruská vláda dekret, podle kterého ruské společnosti již nemají povinnost kompenzovat vlastníky patentů z „nepřátelských“ zemí. Řadí mezi ně například Spojené království nebo USA, které uvalily sankce proti Rusku.
Jejich ochranné známky tak mohou být bezplatně využívány a stanou se nevymahatelnými u ruských soudů. Změna zákona v Rusku v podstatě znamená povolení krádeže patentu či ochranné známky, informovala ruská státní média.
Podle tamního ministerstva hospodářství by měl nový zákon „zmírnit dopad přerušení dodavatelského řetězce na trh a také nedostatek zboží a služeb, který vznikl v důsledku nových sankcí západních zemí.“
Sankce a bojkoty totiž masivně zasáhly ruskou ekonomiku. Počet světových firem ukončujících činnost v Rusku každým dnem narůstá. Rusko je nyní na pokraji bankrotu a úrokové sazby se zdvojnásobily. Akciový trh zůstal několik týdnů uzavřen a rubl dramaticky klesl.
Neděje se to poprvé
K podobným opatřením přitom již docházelo během první světové války. Americký zákon Trading With the Enemy Act tehdy umožňoval zmocnit se autorských práv a patentů vlastněných nepřátelskými zeměmi.
Mezi nimi byl i patent na známý lék aspirin od německé farmaceutické společnosti Bayer. Ochranná známka tohoto léku byla po válce předána USA, Francii, Spojenému království a Rusku jako součást německých válečných reparací dohodnutých ve Versailleské smlouvě.
Dopady patentové loupeže
Nadnárodní korporace nyní prakticky nemají možnost se proti vznikajícím alternativám v Rusku bránit. To potvrzuje také případ společnosti Hasbro, u které byly zneužity ochranné známky k animovanému seriálu Prasátko Peppa. Soudce Andrej Slavinský připustil, že jeho rozhodnutí ovlivnily „nepřátelské akce Spojených států amerických a přidružených cizích zemí“.
Nabourání patentového dekretu může ovlivnit další západní investice v Rusku daleko nad rámec války. „Šlo by o další příklad toho, jak Vladimir Putin navždy změnil vztah Ruska se světem,“ uvedl expert na duševní právo Josh Gerben.
Nezamýšleným důsledkem tohoto kroku by však podle Washington Post mohla být možnost opětovného otevření poboček McDonald's v Rusku bez jakéhokoliv povolení a právních dopadů.
IDEA místo IKEI
K patentovému úřadu Rospatent zamířilo také grafické studio Luxorta-Service, které zaregistrovalo ochrannou známku pro společnost s názvem IDEA. Její logo se přitom nápadně podobá švédské nábytkářské firmě IKEA, kterou má IDEA nahradit.
Ředitel studia Konstantin Kukkojev se s firmou IKEA hodlá soudit. Požaduje, aby mu firma zaplatila jeden kvadrilion rublů jako kompenzaci za narušení práce jeho designového studia.
„IKEA se uzavřela, čímž způsobila obchodní problémy. Jejich odchod mne velmi zklamal, a tak jsem je zažaloval. Rozhodl jsem se zaregistrovat obchodní značku a za vyhrané peníze začít podnikat, aby v Rusku mohla pokračovat výroba nábytku," uvedl podle serveru Govorit Moskva Kukkojev.
Boom ruských sociálních sítí
Rusové po sankcích Západu přišli také o sociální sítě. Náhradou za chybějící Instagram by měla být služba Rossgram. Na rozdíl od Instagramu bude ruská platforma pracovat i s crowdfundingem či placeným obsahem.
„Můj partner Kirill Filimonov a naše skupina vývojářů se na tuto možnost připravovali a rozhodli se využít příležitosti vytvořit ruskou obdobu populární sociální sítě, kterou si naši spoluobčané tak moc oblíbili,“ uvedl podle agentury Reuters šéf marketingu nové platformy Alexandr Zobov.
Rusko se přitom snaží odstranit závislost na zahraničních platforem dlouhodobě. Skupina Gazprom Media již v minulosti spustila aplikaci Yappy, což je domácí konkurence čínské platformy TikTok, nebo Rutube jako obdobu YouTube.