Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Koupě prémiového alkoholu je zajímavou investiční příležitostí a předpokládá se, že jeho cena má v nejbližším období stále růst.
Investování do alkoholu se často přirovnává k investici do umění. Ekonomickou úspěšnost přináší dokonalá znalost tohoto světa. Na první pohled se může jevit jako nástroj rychlého a jednoduchého zbohatnutí, experti z oboru však varují, že za každou výhodnou koupí je promyšlené investiční rozhodnutí. „Až 99 % lidí přeceňuje svá rozhodnutí při investicích do alkoholu. Je běžné, že si představují, jak si za láhev whisky za tisícovku koupí za 20 let dům,“ říká Václav Rout, expert na whisky.
Hodnota prémiových značek alkoholu může narůst až o několik desítek procent ročně, v průměru se ovšem růst investičního alkoholu pohybuje někde mezi 10 až 15 %. Výnos se tedy dá přirovnat k investicím do indexových fondů. Podle Václava Routa je ale vstup na trh investičního alkoholu riskantní zejména v případě, že dlouhodobě nesledujete jeho vývoj.
Zdroj: Pexels/Cottonbro
Ne každá láhev bude mít vysokou hodnotu
Václav Rout je v Česku považován za experta na whisky a zároveň i vášnivého sběratele, který má ve své sbírce kolem 8000 lahví. „Dělám pro investiční fond Wine Management, jehož součástí je i boční fond na whisky. Pro Českou národní banku v něm zastávám roli odborného garanta a provádím pravidelné hodnocení jejich portfolia. Mají obrovskou sbírku, která obsahuje například 70letou Red Collection od Macallanu, kde tři láhve (78, 74 a 71 let) mají hodnotu 6 milionů korun,“ vypráví a vzápětí zdůrazňuje, že ne každá whisky, která má vysoký věk, je automaticky hodnotná.
„Lidé někdy najdou doma láhev whisky po dědečkovi a myslí si, že ji prodají za stovky tisíc, protože si někde přečetli podobný příběh. Většinou mají značky jako Johnnie Walker a Ballantines, které se i při vyšším věku prodávají možná v ceně na úrovni 3 tisíc korun,“ dodává.
Investiční potenciál u whisky stanovuje hned několik faktorů. Je to samozřejmě značka, fakt, zda jde o limitovanou výrobu, vývoj ceny na aukcích, historie palírny, kde byla vyrobena, a také historické období, které datum její výroby ovlivňovalo.
„Není to něco, co se lze naučit za pár dní. Například existuje palírna, která vyprodukovala za svou existenci jen 300 lahví. Pochopitelně se nějaká část vypila, tak dejme tomu, že na trhu je možná 250 lahví. Pokud si koupíte jednu z nich, můžete si být jisti, že máte unikátní láhev,“ vysvětluje, proč je při investicích do whisky tak důležité znát nejen ceny na trhu, ale také historii.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Které značky whisky jsou momentálně nejlepší investicí.
Co všechno potřebuje sběratel prémiového vína.
Jak ovlivnila pandemie cenu investičního alkoholu.
Zda je vhodný čas ke koupi první investiční láhve.
Např.:
Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
, 15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG
nebo 30-dňová výzva s ChatGPT od Jazykového mentoringu ZDARMA
Nejvyhledávanější investiční značky whisky jsou právě ty ze zrušených palíren. „Pokud nějaká palírna neexistuje a neprodukuje nové láhve, její zásoby jsou limitovány. Například značky Brora nebo Port Ellen. Jedná se o vzácnější kusy na trhu. Pro sběratele mimo investiční alkohol je stále jedničkou Macallan,“ doplňuje Rout.
Obecně však u investičního alkoholu platí pravidlo, že je výhodnější, když člověk koupí jednu dražší láhev než několik levnějších. Dražší láhev je totiž unikátnější, a bude-li ji chtít její majitel později prodat, existuje větší šance, že ji prodá se ziskem.
Zdroj: Pexels/Cottonbro
Whisky má oproti sbírání investičních vín jednu výhodu — nepotřebujete vlastnit certifikovaný sklad. I ceněná vína totiž ztrácejí na tržní hodnotě, pokud jejich majitel nemá certifikát o správném uskladnění.
„Whisky není náročná na skladování, pokud ji nebudete mít na přímém slunci nebo vedle radiátoru. Chlad a tma jsou ideální. Whisky je velmi odolná. Já mám láhve, které pocházejí ze 30. nebo 40. let, jsou otevřené a jsou v pořádku,“ pokračuje Rout.
Trh investičního alkoholu také prochází digitalizací a vzácnější kusy dostávají své vlastní tokeny, díky nimž lze sledovat pohyb lahví na trhu a vývoj ceny. V budoucnu by tato technologie mohla zabránit i prodeji kradených lahví.
Pandemie způsobila pokles i v rámci trhu investičního alkoholu. „Minulý rok se průměrný nárůst cen whisky pohyboval na úrovni 13 % ročně. Letos je růst na hranici 16 až 17%. Nejprve to kleslo v důsledku pandemie, ale nyní hodnota stoupá. Ale samozřejmě najdeme i exkluzivní láhve, jejichž hodnota stoupne i o 60 až 70 %,“ doplňuje Rout. Do budoucna se předpokládá, že cena whisky bude nadále růst.
Minulý rok se průměrný nárůst cen whisky pohyboval na úrovni 13 % ročně. Letos je růst na hranici 16 až 17 %.
I když vypadají procenta ročních výnosů při investičním alkoholu lákavě, nesmíme zapomínat na důležitý faktor. „Whisky nemá takovou likviditu jako například podílové fondy. Nejedná se o okamžitý prodej v případě, že budete potřebovat peníze. Navíc Česko i Slovensko mají restrikce při prodeji alkoholu. Proto je třeba si uvědomit, že pokud si chcete prodejem alkoholu vydělávat pravidelně a nebudete mít licenci na jeho prodej a podnikatelské oprávnění, můžete se dostat do problémů. Většina lidí, kteří pracují s investičním alkoholem, proto nakupuje i prodává v zahraničí,“ vysvětluje a dodává, že nejvhodnější doba na koupi investičního alkoholu je momentálně za námi, jelikož aktuálně se nacházíme pravděpodobně na vrcholu a cena investičního alkoholu v tomto období možná dosahuje svého maxima.
Zdroj: TASR/Michal Svítok
Pandemie zapříčinila pokles zájmu o vinařství
Zatímco většina vín se kupuje pro účely okamžité konzumace, některá vína lidé kupují s úmyslem prodat je v budoucnu za vyšší cenu.
„Investice do vína se provádí jednou ze dvou metod. První zahrnuje nákup a opětovný prodej jednotlivých lahví nebo bedýnek konkrétních vín, jelikož investiční vína se obvykle prodávají po šesti nebo dvanácti lahvích. Druhou možností je nákup akcií investičního vinařského fondu, který sdružuje kapitál investorů,“ vysvětluje someliérka Denisa Šutáková z WinePlanet/Corner & Co.
Ve Francii se jedná o vína z oblasti Bordeaux v klasifikaci Premier Cru Classé, kde prodej nových ročníků probíhá výlučně v předstihu, předtím než dojde k lahvování v kampani En Primeur. V oblasti Burgundska je to Hospices de Beaune.
Poptávka po kalifornských vínech stoupla díky obchodníkovi a vinnému expertovi Stevenu Spurrierovi, který v roce 1976 zorganizoval soutěž vín Judgement of Paris.
K investičním vínům můžeme řadit také Champagne. Postupně se k nim přidávají „super toskánská“ vína z oblasti Bolgheri — Sassicaia, Solaia, Tignanello — a vína z Piemontu. Mimo Evropu patří k cenným vína z Kalifornie z oblasti Napa Valley, jako například Screaming Eagle's a Opus One.
„Poptávka po kalifornských vínech stoupla díky obchodníkovi a vinnému expertovi Stevenu Spurrierovi, který v roce 1976 zorganizoval soutěž vín Judgement of Paris. Pokud jste viděli film Víno roku, určitě víte. Pokud ne, doporučuji se na něj podívat,“ pokračuje Šutáková. K investičním vínům patří i některá vína z Chile jako Seña, Viñedo Chadwick nebo Penfolds z Austrálie.
Vytvoření sbírky vín vyžaduje spoustu času, peněz a úsilí. Vína musí být skladována v klimatizovaném prostoru, bez kterého mohou časem ztratit na kvalitě, a tedy i tržní hodnotě. Nebezpečné je pro ně například přímé sluneční světlo.
Bílá, šumivá a růžová vína jsou náchylnější k poškození způsobenému světlem, proto bývají v tónovaném skle. „Láhve je třeba skladovat v tmavé místnosti. Optimální teplota skladování vína je kolem 13 °C. Velké teplotní výkyvy mohou vína poškodit. Optimální vlhkost je kolem 50—70%, zabraňuje vysychání korku, vzniku plísně a poškození etiket. Dokonce pohyb a hlasité zvuky v prostoru ovlivňují uskladnění vína – mohou rozvířit usazeniny. Lahve se vždy skladují ve vodorovné poloze,“ vysvětluje Šutáková.
Pokud potenciální sběratel nemá doma optimální podmínky, existuje i možnost zaplatit si pronájem v moderních, plně vybavených prostorách, které jsou navrženy speciálně pro uskladnění vín.
Zdroj: Unsplash/Timur M
Vzhledem k vysoké poptávce roste prodej vína především v Asii, Severní a Jižní Americe a Rusku. Víno se považuje za dlouhodobou investici s návratností minimálně 10 let. „Během pandemie covidu-19 zaznamenaly referenční hodnoty kvalitního vína uvedené společností Liv-ex stabilní dvouciferný růst na rozdíl od extrémní volatility na finančních trzích. Liv-ex 100 zaznamenal 14,7% nárůst za 12 měsíců do 31. července 2021,“ říká expertka a dodává, že skutečný vliv pandemie na trh s vínem bude možné předpovědět, až když skončí.
I mimo období pandemie se roční výnos na trhu s vínem pohyboval kolem 10 %. Již nyní ale klesá zájem lidí pracovat ve vinohradnictví nebo obecně v zemědělství. Na druhé straně může tato situace motivovat solventní zájemce k investici do půdy a výroby kvalitních vín.
Slovensko se v rámci investic teprve rozbíhá
Podle Rastislava Šutáka, someliéra z internetového obchodu WinePlanet/Corner & Co., který má ve své nabídce i vzácné láhve alkoholu, se reálné investování odehrává zatím jen za hranicemi. „Na Slovensku neprobíhají aukce vína ani destilátů. Slováci kupují i dražší vína, ale víceméně k osobní spotřebě,“ vysvětluje.
Slovenská vína nejsou investiční a v nejbližší době ani nebudou.
I přesto, že za poslední roky slovenská vinařství získávají stále větší oblibu, pokud si povídáme o investičních vínech, jde stále jen o zahraniční produkci ze zmíněných oblastí.
„Slovenská vína nejsou investiční a v nejbližší době ani nebudou. Zahraniční vína s touto ambicí mají limitovaný objem výroby, z čehož plyne i jejich dostupnost. Slovenský trh je pro autory těchto vín nezajímavý, tedy i množství takového vína na Slovensku je spíše věcí sympatie než pravidelnosti. Přesto se snažíme nabídnout našim klientům i vína, která se zhodnocují, a to vždy na základě serióznosti a dlouhodobé spolupráce,“ vysvětluje Šuták, který klientům představuje investiční příležitosti do prémiových vín.
Obecně se – stejně jako u whisky – předpokládá, že cena vín se bude zvyšovat i mimo ty investiční. Poptávka po víně se neustále zvyšuje a narůstají i výrobní náklady.